Szybkie rozpoznanie zaburzeń rozwojowych u bardzo małych dzieci, stwarza możliwość zastosowania działań określanych „wczesnym wspomaganiem”.. Ustawodawca stworzył możliwości realizacji powyższych celów przez wiele placówek (m.in. publiczne oraz niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne; poradnie specjalistyczne; przedszkola; szkoły podstawowe – w tym specjalne; młodzieżowe ośrodki wychowawcze; młodzieżowe ośrodki socjoterapii; specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze), wskazując tym samym na potrzebę dynamicznego tworzenia ośrodków wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w Polsce. Specyfika rehabilitacji małego, niepełnosprawnego dziecka wymaga przygotowania odpowiedniej kadry terapeutycznej, która posiadać będzie zarówno umiejętności w zakresie wczesnej diagnostyki zaburzeń rozwojowych, jak i optymalne kompetencje we wczesnej terapii dzieci. Studia trwają trzy semestry i mają charakter kwalifikacyjny. Obejmują 410 godzin zajęć teoretycznych i praktycznych (z czego 120 praktyki). Zajęcia prowadzą nauczyciele akademiccy oraz doświadczeni praktycy.
Podstawowym celem studiów jest zapoznanie słuchaczy z najważniejszymi nowymi tendencjami we współczesnej interwencji i wspomaganiu rozwoju dziecka – z poszerzonym blokiem teoretyczno-praktycznym dotyczącym wspomagania rozwoju dzieci autystycznych.
Ukończenie studiów pozwala zdobyć zarówno przygotowanie teoretyczne jak i szczególnie praktyczne z zakresu diagnostyki, metodyki wczesnego wspomagania i interwencji. Absolwent zdobywa umiejętności diagnozy interdyscyplinarnej i kompleksowej, dzięki czemu potrafi dokonać całościowej oceny specyficznych potrzeb rozwojowych małego, niepełnosprawnego dziecka. Potrafi stworzyć indywidualny program wczesnego wspomagania w oparciu o diagnozę dziecka i środowiska rodzinnego, wykorzystując różne strategie terapeutyczne odpowiednie do potrzeb dziecka. Kształtuje w sobie wrażliwość na systemowe otoczenie będące wsparciem dla dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny.
Studia mają charakter praktyczny co oznacza, iż zakres merytoryczny skoncentrowany jest na zagadnieniach przydatnych w codziennym życiu zawodowym i wyposaża słuchacza w narzędzia, które podniosą efektywność działania w procesie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Zajęcia prowadzone są przez praktyków pracujących na co dzień w ośrodkach realizujących wczesne wspomaganie w rozwoju dziecka (WWRD). W ramach profilu praktycznego słuchacz zobligowany jest również do realizacji praktyk w wybranym przez siebie ośrodku realizującym WWRD.
Absolwent studiów uzyskuje kwalifikacje do prowadzenia zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jak i działań diagnostycznych na terenie różnych placówek uwzględnionych w rozporządzeniu MEN z 3 lutego 2009 roku, w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin.
Absolwent studiów:
- posiada kompetencje poznawcze z zakresu psychologii rozwoju małego dziecka i możliwych dysfunkcji, które ujawniają się od momentu urodzenia się dziecka do wieku wczesnoszkolnego;
- posiada kompetencje poznawcze z zakresu podstaw medycyny – neonatologii i pediatrii, roli medycyny we wczesnej interwencji;
- posiada kompetencje w zakresie przeprowadzania kompleksowych diagnoz dziecka niepełnosprawnego, jak również diagnoz środowiska rodzinnego, pod względem zapotrzebowania na wsparcie i pomoc.
- posiada kompetencje do tworzenia i realizowania indywidualnych programów wczesnego wspomagania dziecka niepełnosprawnego oraz programów wsparcia dla środowiska rodzinnego.
- posiada kompetencje metodyczne do pracy z małym dzieckiem i jego rodziną tj. potrafi w praktyce stosować wiele metod terapeutycznych i rewalidacyjnych, w programach wsparcia kieruje się sferą najbliższego rozwoju dziecka.
- nabywa umiejętności w zakresie oceny i ewaluacji indywidualnych programów wczesnego wspomagania dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny.
Warunkiem ukończenia studiów jest udział w zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z:
- egzaminów określonych w programie studiów
- realizacji obowiązkowej praktyki
- egzaminu końcowego weryfikującego wiedzę i umiejętności
Moduł 1. Psychopedagogiczna problematyka rozwoju dziecka
(obejmujący 45 godzin: 15W i 30C z czego 15 godzin w e-learning)
Moduł 2. Diagnostyka psycho-pedagogiczna i medyczna dziecka niepełnosprawnego
(obejmujący 60 godzin: 35W i 25C z czego 15 godzin w e-learning)
Moduł 3. Założenia programowe procesu wczesnego wspomagania rozwoju
(obejmujący 40 godzin: 10W i 30C z czego 15 godzin w e-learning)
Moduł 4. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z autystycznym spektrum zaburzeń
(obejmujący 30 godzin: 20W i 10C)
Moduł 5. Strategie rewalidacyjne w procesie wczesnego wspomagania rozwoju
(obejmujący 55 godzin: 25W i 30C z czego 13 godzin w e-learning)
Moduł 6. Metodyki wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z innymi zaburzeniami rozwoju
(obejmujący 60 godzin: 30W i 30C z czego 10 godzin w e-learning)
Łączna liczba godzin 290 (135W i 155C) z czego 68 godzin w e-learning + 120 godzin praktyki
Pedagog specjalny (oligofrenopedagog), wykładowca w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Jest specjalistą w zakresie diagnozy, terapii i edukacji osób z ASD (autystycznym spektrum zaburzeń). W 2010 roku obroniła pracę doktorską pt. Rozwój psychospołeczny dzieci z autyzmem w pierwszym etapie edukacyjnym (UMCS). Jest założycielem i dyrektorem Centrum Edukacji i Wspomagania w Rozwoju INSIGNIS w Lublinie, zajmującego się kompleksowym wsparciem dla osób z autyzmem, Zespołem Aspergera oraz z innymi niepełnosprawnościami. Posiada wiele uprawnień terapeutycznych m.in. do terapii SI, terapii behawioralnej, alternatywnych i wspomagających metod komunikacji. Od 2011 roku pracuje również jako terapeuta w szkole specjalnej (nr 26 w Lublinie), gdzie prowadzi zajęcia z uczniami z autyzmem. W 2017 roku założyła Fundację Allot, której celem jest udzielanie wsparcia osobom z ASD. Autorka, współautorka wielu publikacji naukowych oraz narzędzia badawczego SOUK (Skala Oceny Umiejętności Komunikacyjnych dla osób z autyzmem). Organizatorka wielu konferencji i akcji społecznych ukierunkowanych na upowszechnianie wiedzy o osobach z ASD, efektywnych formach terapii i edukacji oraz potrzebach środowiska wychowawczego. Prowadzi szkolenia w wielu placówkach na terenie całej Polski. Posiada bogate doświadczenie praktyczne w zakresie terapii i edukacji osób niepełnosprawnych, w tym szczególnie z ASD
Zajęcia prowadzą doświadczeni praktycy, terapeuci, psychologowie, pedagodzy oraz lekarze – specjaliści w zakresie wczesnej interwencji i wspomagania w rozwoju dziecka.
Uczestniczyła jako wykładowca w licznych konferencjach naukowych poświęconych autyzmowi. Przez wiele lat była członkiem Stowarzyszenia „Niegrzeczne Dzieci” im. Hansa Aspergera z Warszawy, zajmującego się osobami z Zespołem Aspergera.
Prowadzi wykłady w ramach studiów podyplomowych z zakresu autyzmu oraz psychiatrii dzieci i młodzieży dla słuchaczy studiów podyplomowych na Wydziale Pedagogiki UMCS i WSEI. Zajmuje się diagnozą i terapią autyzmu w ramach Poradni Przyklinicznej SPSK nr 1 w Lublinie i Gabinecie Psychiatrycznym. Współpracuje z wieloma organizacjami pozarządowymi i jednostkami oświatowymi w Lublinie w zakresie terapii podopiecznych i szkoleń dla nauczycieli i rodziców. W 2014r. otrzymała odznakę przyjaciela dzieci Oddziału Lubelskiego TPD. Opublikowała własne prace naukowe poświęcone tematyce psychiatrii dzieci i młodzieży.
Pediatra, neurolog dziecięcy. Od kilkunastu lat pracuje w Klinice Neurologii Dziecięcej Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Lublinie. Główne zainteresowania zawodowe to: zaburzenia neurorozwojowe u dzieci, całościowe zaburzenia rozwoju oraz mózgowe porażenie dziecięce. Współpracuje z Fundacją Rozwoju Psychomotoryki w Warszawie, realizującą program usprawniania dzieci z zaburzeniami neurorozwojowymi wg. Modelu Belgijskiego Procus-Block. Jest koordynatorem i głównym przedstawicielem w Polsce Europejskiej Akademii ds. Niepełnosprawności u Dzieci – EACD (European Academy of Childhood Disability) . Współautor publikacji naukowych oraz rozdziałów w podręcznikach akademickich.
Pedagog specjalny, od 26 lat pracuje z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą z autyzmem na stanowisku nauczyciela w Zespole Szkół nr 4 w Lublinie oraz jako terapeuta w Krajowym Towarzystwie Autyzmu w Lublinie. Ukończyła Studium bazowe z autyzmu w Fundacji Synapsis, absolwentka licznych szkoleń specjalistycznych z pomocy osobom z autyzmem. Prowadzi treningi umiejętności społecznych dla osób z autyzmem, indywidualne zajęcia edukacyjne oraz diagnozy nozologiczne i funkcjonalne. Prowadzi szkolenia z zakresu autyzmu oraz pedagogiki specjalnej dla nauczycieli, wolontariuszy, rodziców osób z autyzmem.
Psycholog, teraputa i edukator pracujący z rodzinami w podejściu systemowym. Od wielu lat prowadzi tarapię rodziną, indywidualną i grupową w Specjalistycznej Poradni Psychoprofilatyki i Terapii Rodzin oraz we własnym gabinecie. Realizator wielu programów i kursów o tematyce rodzinnej
Nauczyciel dyplomowany, pedagog przedszkolnym pedagog specjalny , oligofrenopedagog , edukator. Ukończyła szereg szkoleń i kursów z zakresu diagnozy, terapii i edukacji dzieci o zaburzonym rozwoju (m.in. Studium Pomocy Dzieciom Autystycznym i ich Rodzicom w Fundacji Synapsis).
Od 1990 roku nauczyciel w przedszkolnych oddziałach dla dzieci z autyzmem a także nauczyciel nauczania indywidualnego w szkole podstawowej, konsultant- pedagog w ATB w Krakowie, koordynator Sieci Współpracy i Samokształcenia dla nauczycieli przedszkoli w pilotażu Gminy Miejskiej Kraków. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla nauczycieli, rodziców i studentów.
Obecnie wicedyrektor przedszkola z oddziałami specjalnymi i integracyjnymi dla dzieci z autyzmem oraz Zespołem Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka, koordynator Sieci Współpracy i Samokształcenia „Wczesne wspomaganie” w SPWPPP w Krakowie
Psycholog, surdologopeda, nauczyciel akademicki. Absolwent Wyższego Seminarium Misyjnego Księży Sercanów w Stadnikach, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II oraz Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Posiada doświadczenie z zakresu diagnozy i poradnictwa psychologicznego młodzieży i osób dorosłych (świeckich i duchownych). Prowadzi badania naukowe w obszarze psychologii osobowości (zwłaszcza w odniesieniu do relacji rodzinnych i małżeńskich), psychologii wartości i surdopsychologii.
Psycholog, nauczyciel akademicki. Ukończyła szkolenie podyplomowe z zakresu systemowej terapii rodzin. Posiada doświadczenie w pracy diagnostycznej i terapeutycznej z dziećmi o zaburzonym rozwoju, w pracy diagnostycznej i terapeutycznej z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz szkolnym, w poradnictwie dla rodziców i nauczycieli, w poradnictwie i terapii rodzin. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla rodziców oraz nauczycieli. Jest współautorką programów profilaktycznych, adaptacyjno-integracyjnych, wychowawczych a także dla uzdolnionych przedszkolaków. Podejmuje badania naukowe w zakresie tematyki: podmiotowości, dyscypliny i dyscyplinowania dzieci, postrzegania perspektywy czasowej i jej korelatów osobowościowych, czynników rozwojowych i wychowawczych w wieku przedszkolnym, manipulacji i szantażu emocjonalnego.
- Opłata rekrutacyjna: 100 zł
- Cena: 3900 zł – możliwość płatności w trzech ratach semestralnych po 1300 zł każda lub w dziewięciu ratach miesięcznych po 445 zł
- Cena ze zniżką dla absolwentów WSEI: 3510 zł * – możliwość płatności w trzech ratach semestralnych po 1170 zł każda lub w dziewięciu ratach miesięcznych po 400 zł
- Cena ze zniżką za jednorazową płatność: 3705 zł *
* Oferowane zniżki (zniżka dla absolwentów, zniżka za jednorazową płatność i ewentualne dodatkowe zniżki) nie kumulują się.
Konto bankowe, na które można dokonywać wpłaty wpisowego:
Centrum Studiów Podyplomowych
Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie
ul. Projektowa 4, 20-209 Lublin
mBank o/Lublin 02 1140 1094 0000 2027 6900 1001
W tytule przelewu prosimy wpisać imię, nazwisko i kierunek studiów
Osoby zainteresowane otrzymaniem FAKTURY proszone są o kontakt z Kwesturą Uczelni pokój 110 (I piętro) lub pod numerem tel: 81 749-32-08