Skip to content

Terapia pedagogiczna i rewalidacja dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Studia podyplomowe - HYBRYDOWO

Koordynator kierunku: dr Katarzyna Wieczorek

Program studiów przewiduje poznawanie metod i technik terapii pedagogicznej z uczniami przejawiającymi specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia) oraz kształtowanie umiejętności ich stosowania w pracy indywidualnej jak i grupowej. Zapoznaje z najnowszymi metodami diagnozy zaburzeń rozwojowych w tym również z obszaru zaburzeń integracji sensorycznej. Nowością w zakresie modułów kształcenia jest przygotowanie Słuchacza do organizowania i prowadzenia terapii pedagogicznej z integracją sensoryczną (SI). Zajęcia z tego modułu realizowane są w profesjonalnych salach do terapii SI.

Studia przygotowują również do planowania i realizowania zajęć korekcyjno-kompensacyjnych i rewalidacyjnych z uczniem niepełnosprawnym, w tym na etapie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Nowością w zakresie modułów kształcenia w tym obszarze jest przygotowanie Słuchacza do organizowania i prowadzenia zajęć rewalidacyjnych w oparciu o SAZ (stosowaną analizę zachowania), jedną z najbardziej efektywnych strategii uczenia osób z poważnymi zaburzeniami psychicznymi i rozwojowymi w oparciu o metody i techniki behawioralne. Realizacja tego modułu przygotowuje również w profesjonalny sposób do planowania strategii wspierających zachowania pozytywne i modyfikujących zachowania niepożądane w nurcie behawioralnym.

Studia trwają trzy semestry i mają charakter kwalifikacyjny. Obejmują 405 godzin zajęć teoretycznych i praktycznych oraz 120 godzin praktyki. Zajęcia prowadzą nauczyciele akademiccy oraz doświadczeni praktycy.

Innowacyjna struktura studiów – unikatowe połączenie elastyczności i komfortu zajęć synchronicznych z zajęciami w bezpośrednim kontakcie w siedzibie Uczelni. Wybrane zajęcia w semestrze będą realizowane e-learningowo na platformie z elementami czatu lub wideokonferencji, z dostępem do materiałów i ćwiczeń.

CEL

Celem studiów jest zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu terapii pedagogicznej oraz umożliwienie prowadzenia indywidualnych oraz grupowych zajęć terapeutycznych z dziećmi i młodzieżą: z trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami sensorycznymi oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

KORZYŚCI

Ukończenie studiów podyplomowych pozwala na zdobycie nowych kwalifikacji, poszerzenie kompetencji i wiedzy na temat diagnozy i terapii dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i pisania, z zaburzeniami z zaburzeniami sensorycznymi oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Studia przygotowują do samodzielnego prowadzenia terapii integracji sensorycznej czy behawioralnej w ramach oddziaływań z zakresu terapii pedagogicznej. Studia dają możliwość prowadzenia zajęć indywidualnych lub grupowych w placówkach oświatowych, w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Dają również możliwość uruchomienia własnego gabinetu terapii pedagogicznej.

PRAKTYCZNY CHARAKTER STUDIÓW

Studia podyplomowe pozwalają na uzyskanie kwalifikacji do prowadzenia terapii pedagogicznej i zajęć specjalistycznych, ze szczególnym uwzględnieniem wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Program studiów ma profil praktyczny, co wyraża się m.in. uwzględnieniem w programie większości zajęć w formie ćwiczeń prowadzonych przez doświadczonych praktyków z zakresu terapii pedagogicznej.

SYLWETKA ABSOLWENTA

Absolwent uzyskuje świadectwo ukończenia studiów podyplomowych potwierdzające uzyskanie kwalifikacji do pracy w grupach przedszkolnych i klasach szkolnych z dziećmi ze specjalnymi trudnościami w uczeniu się, w tym integracyjnych, oraz kwalifikacje do prowadzenia diagnozy i terapii pedagogicznej dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uzyskuje tytuł „nauczyciela – specjalisty terapii pedagogicznej”. Absolwenci, którzy posiadają kwalifikacje na poziomie studiów zawodowych, będą mogli prowadzić terapię pedagogiczną tylko w szkołach podstawowych i przedszkolach, a mający wykształcenie magisterskie – we wszystkich typach szkół i placówek.

Absolwent studiów posiada wiedzę z zakresu:

  • rozwoju psychofizycznego dziecka,
  • metodyki pracy terapeutycznej z uczniem,
  • wczesnej interwencji i pomocy dzieciom z zaburzeniami rozwoju mowy oraz zaburzeniami utrudniającymi naukę czytania i pisania,
  • diagnozy pedagogicznej dziecka,
  • przygotowania zajęć dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych dla uczniów z trudnościami w uczeniu się, z zaburzeniami sensorycznymi oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Absolwent posiada umiejętności praktyczne z zakresu:

  • organizacji zajęć terapii pedagogicznej ze szczególnym uwzględnieniem wczesnego wspomagania w rozwoju dziecka,
  • pracy – konstruowania planów terapeutycznych: okresowych, rocznych i innych,
  • rozpoznawania zaburzeń rozwoju min. języka, dysleksji, dyskalkulii i innych,
  • stymulacji rozwoju psychofizycznego dziecka,
  • doboru metod pracy terapeutycznej,
  • prowadzenia działań edukacyjnych, profilaktycznych – pogadanek dla rodziców na temat zaburzeń rozwoju dzieci i młodzieży np. metod wspierania nauki czytania, pisania, liczenia, rozwoju komunikacji i innych.

WARUNKI UKOŃCZENIA STUDIÓW

Warunkiem ukończenia studiów jest udział w zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z:

  • egzaminów określonych w programie studiów,
  • realizacji obowiązkowej praktyki,
  • egzaminu końcowego weryfikującego wiedzę, umiejętności i kompetencje.
81 749 32 24
podyplomowe@wsei.lublin.pl
NOWA CENA!

od 3825 zł

3 semestry
12 zjazdów

525 godzin

raz lub dwa razy
w miesiącu:
pt. 15:30-19:30
sob. 8:50-16:55
ndz. 8:50-16:55

FORMA HYBRYDOWA