Dokonujące się dynamiczne przemiany społeczne i technologiczne, towarzyszące im działania reformatorskie w obszarze systemu edukacji oraz bezpośrednie i odległe konsekwencje pandemii koronawirusa skutkują niestety równolegle narastaniem niekorzystnych zjawisk w środowisku dzieci i młodzieży. W tym kontekście zaprezentowana poniżej koncepcja studiów jest odpowiedzią na potrzeby kształcenia specjalistów profilaktyki szkolnej (wielokrotnie podkreślane przez centralne i regionalne władze oświatowe, a także dyrekcje szkół).
Program podyplomowych studiów PROFESJONALNA PROFILAKTYKA W SZKOLE opiera się na koncepcji opracowanej przez prof. dra hab. Zbigniewa B. Gasia, zgodnie z którą profilaktyka w szkole to kompleksowa interwencja kompensująca niedostatki wychowania. Obejmuje ona trzy nurty działań:
- wspomaganie ucznia w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
- ograniczanie i likwidowanie czynników ryzyka, które zaburzają prawidłowy rozwój i dezorganizują zdrowy styl życia,
- wprowadzanie i rozwijanie czynników chroniących, które wspierają prawidłowy rozwój i sprzyjają zdrowemu stylowi życia.
W tym kontekście celem podyplomowych studiów PROFESJONALNA PROFILAKTYKA W SZKOLE jest przygotowywanie osób zaangażowanych w działania profilaktyczne w środowisku szkolnym (pedagogów, psychologów, nauczycieli, administrację szkolną itp.) do opracowywania, inicjowania i wdrażania profesjonalnych rozwiązań w ramach szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego, ukierunkowanych na różne grupy odbiorców (uczniów, rodziców, nauczycieli, lokalną społeczność). Ponieważ powyższa działalność wymaga posiadania odpowiedniej wiedzy oraz umiejętności praktycznych, stąd też niniejsze studia podyplomowe podkreślają te dwa aspekty:
- dostarczenie uczestnikom współczesnej wiedzy z zakresu profesjonalnej profilaktyki szkolnej,
- stworzenie im warunków do doskonalenia dotychczasowych i nabywania nowych umiejętności działania profilaktycznego na rzecz uczestników środowiska szkolnego.
Studia podyplomowe przeznaczone są dla osób działających w obszarze profilaktyki szkolnej, a przede wszystkim: nauczycieli, pedagogów i psychologów szkolnych, kadry kierowniczej w oświacie, przedstawicieli administracji oświatowej, duszpasterzy itd. Korzyści z uczestnictwa w nich dotyczą zarówno możliwości rozwoju osobistego i profesjonalnego słuchaczy, podwyższenia poziomu profesjonalizmu oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych w szkole, aż po zwiększanie jakości funkcjonowania systemu oświaty i wychowania.
Absolwent studiów podyplomowych PROFESJONALNA PROFILAKTYKA W SZKOLE zdobędzie:
- najbardziej aktualną wiedzę na temat projektowania, realizowania i ewaluowania działań profilaktycznych w środowisku szkolnym;
- umiejętności diagnozowania zapotrzebowania na profilaktykę, budowania szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz realizowania wybranych strategii i form działań profilaktycznych, kierowanych do różnych grup odbiorców w środowisku szkolnym;
- kompetencje profilaktyczne pozwalające na integralne podejście do problemu wychowania i profilaktyki w środowisku szkolnym.
Program studiów łączy w sobie elementy poznawcze oparte na pozyskiwaniu nowej wiedzy (wykłady to 20% zajęć) z rozwijaniem umiejętności i budowaniem kompetencji w działaniach profilaktycznych (ćwiczenia to 80% zajęć), uzupełnione o praktyki zadaniowe w środowisku pracy słuchaczy.
Wszystkie zajęcia prowadzone są przez wykładowców i trenerów posiadających bogate doświadczenie praktyczne w działaniach profilaktycznych w środowisku szkolnym, a część z nich to autorzy uznanych ogólnopolskich programów profilaktycznych.
- zaliczenie każdego z czterech modułów programu studiów
- przygotowanie i prezentacja raportu z praktyki zadaniowej
RAMOWY PROGRAM STUDIÓW obejmuje cztery 50-godzinne moduły, a każdy z modułów obejmuje jeden kurs wykładowy i cztery kursy ćwiczeniowe (każdy po 10 godzin).
MODUŁ/sem. | KURSY | W | Ćw. |
PRZYGOTOWANIE ŚRODOWISKA SZKOLNEGO DO SKUTECZNEGO DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNEGO (semestr 1) | Środowisko szkolne sprzyjające wychowaniu i profilaktyce | 10 | – |
Pokonać bariery psychiczne i działać twórczo w środowisku szkolnym | – | 10 | |
Budowanie zespołu współpracowników w środowisku szkolnym | – | 10 | |
Budowanie współpracy z rodzicami wychowanków | – | 10 | |
Budowanie współpracy z lokalną społecznością i pozyskiwanie funduszy na działania profilaktyczne | – | 10 | |
KONSTRUOWANIE PROGRAMU WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNEGO SZKOŁY
(semestr 1) |
Profesjonalna profilaktyka w szkole | 10 | – |
Diagnoza zapotrzebowania na profilaktykę w szkole | – | 10 | |
Wybrane metody diagnozy środowiska szkolnego | – | 10 | |
Od diagnozy środowiska do programu wychowawczo-profilaktycznego | – | 10 | |
Ewaluacja programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły | – | 10 | |
WYBRANE FORMY PROFILAKTYKI UNIWERSALNEJ W PROGRAMIE WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNYM SZKOŁY
(semestr 2) |
Od wychowania do profilaktyki w szkole | 10 | – |
Pomoc w pokonywaniu trudności adaptacyjnych | 10 | ||
Pomoc w sytuacji kryzysu rozwojowego | 10 | ||
Działania alternatywne w środowisku młodzieżowym | 10 | ||
Szkolenie młodzieżowych wolontariuszy – rówieśniczych liderów profilaktyki szkolnej | 10 | ||
WYBRANE FORMY PROFILAKTYKI SELEKTYWNEJ I WSKAZUJĄCEJ W PROGRAMIE WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNYM SZKOŁY
(semestr 2) |
Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży | 10 | – |
Pomoc uczniom uwikłanym w przemoc | – | 10 | |
Pomoc uczniom używającym środków odurzających | – | 10 | |
Pomoc uczniom uwikłanym w świat wirtualny | – | 10 | |
Pomoc uczniom z tendencjami autodestrukcyjnymi | – | 10 | |
RAZEM
|
40 |
160 |
|
ŁĄCZNIE | 200 |
Zajęcia dydaktyczne w ramach PODYPLOMOWYCH STUDIÓW Z ZAKRESU PROFESJONALNEJ PROFILAKTYKI W SZKOLE prowadzą pod kierunkiem twórcy Lubelskiej Szkoły Profilaktyki prof. dra hab. Zbigniewa B. GASIA z Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie:
- nauczyciele akademiccy Wydziału Nauk o Człowieku WSEI, autorzy licznych publikacji z zakresu profilaktyki w szkole, posiadający bogate doświadczenie w konstruowaniu i realizacji programów profilaktycznych: dr Wiesław POLESZAK, dr Robert PORZAK, dr Monika BARYŁA-MATEJCZUK; dr Małgorzata SITARCZYK i dr Grzegorz KATA
- nauczyciele akademiccy z innych uczelni specjalizujący się w pracy wychowawczej i profilaktycznej z dziecmi i młodzieżą (dr hab. prof. UAM Jacek Pyżalski, dr hab. prof. Krzysztof Wojcieszek; ks. dr Marek Dziewiecki z UKSW w Warszawie);
- psychologowie praktycy, wybitni specjaliści z zakresu konstruowania i realizacji wielopoziomowych programów profilaktycznych (dr Piotr SZCZUKIEWICZ, dr Ewa ZIAREK).
- Opłata rekrutacyjna: 100 zł
- Cena: 3400 zł – możliwość płatności w dwóch ratach semestralnych po 1700 zł każda lub w sześciu ratach miesięcznych po 575 zł
- Cena ze zniżką dla absolwentów WSEI: 3060 zł * – możliwość płatności w dwóch ratach semestralnych po 1530 zł każda lub w sześciu ratach miesięcznych po 520 zł
- Cena ze zniżką za jednorazową płatność: 3230 zł *
* Oferowane zniżki (zniżka dla absolwentów, zniżka za jednorazową płatność i ewentualne dodatkowe zniżki) nie kumulują się.
Konto bankowe, na które można dokonywać wpłaty wpisowego:
Centrum Studiów Podyplomowych
Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie
ul. Projektowa 4, 20-209 Lublin
Nr. konta: 73 1140 1094 0000 2027 6900 1081
W tytule przelewu prosimy wpisać imię, nazwisko i kierunek studiów
Osoby zainteresowane otrzymaniem FAKTURY proszone są o kontakt z Kwesturą Uczelni pokój 110 (I piętro) lub pod numerem tel: 81 749-32-08