• Aktualności
  • MBA
  • Lista studiów
  • Rekrutacja
    • Zasady rekrutacji
    • Opłaty
    • FAQ
  • Strefa słuchacza
    • Dokumenty do pobrania
    • Platforma e-learning
    • Materiały dydaktyczne
  • Promocje i bonifikaty
  • Kontakt
Podyplomowe WSEI
  • Aktualności
  • MBA
  • Lista studiów
  • Rekrutacja
    • Zasady rekrutacji
    • Opłaty
    • FAQ
  • Strefa słuchacza
    • Dokumenty do pobrania
    • Platforma e-learning
    • Materiały dydaktyczne
  • Promocje i bonifikaty
  • Kontakt

Logopedia z alternatywną i wspomagająca komunikacją

  • Home
  • Logopedia z alternatywną i wspomagająca komunikacją
  • O studiach
  • Program
  • Kadra
  • Opłaty

O studiach

Czterosemestralne studia podyplomowe (niestacjonarne) na kierunku „Logopedia z alternatywna i wspomagająca komunikacją” przygotowują specjalistów w zakresie terapii logopedycznej i porozumiewania się (komunikacji z zastosowaniem AAC). Studia mają na celu poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu budowy i funkcjonowania organów mowy, rozpoznawania i korygowania wad wymowy, kryteriów diagnostycznych oraz metod i form prowadzenia zajęć/terapii z porozumiewania się, w tym również z wykorzystaniem AAC oraz logopedycznych z dziećmi i młodzieżą z różnymi zaburzeniami mowy. W czasie studiów uczestnik zdobywa wiedzę specjalistyczną m.in. z zakresu dyslalii, neurologopedii, surdologopedii, tyflologopedii, onkologopedii, balbutologopedii, oligofrenologopedii, logopedii w zaburzeniach ze spektrum autyzmu, emisji i higieny głosu oraz innych specjalistycznych działów w logopedii. Nabywa również umiejętności w obszarze diagnozy i terapii logopedycznej. Znaczne poszerzenie programowe dotyczy diagnozy i terapii pedagogicznej (w tym diagnoza i terapia dysleksji) oraz metod wykorzystywanych w AAC. W ramach bloku tematycznego poruszane są zagadnienia dotyczące roli integracji sensorycznej w procesach rozwoju mowy, logopedyczne aspekty terapii SI, możliwości wspierania rozwoju mowy poprzez terapię ręki, treningi słuchowe. W ramach AAC program studiów obejmuje m.in. język MAKATON, język migowy, piktogramy PIC, PCS i inne. Studia przeznaczone są dla absolwentów studiów wyższych II stopnia (magisterskich) z pedagogiki, psychologii, filologii polskiej oraz kierunków medycznych lub innych humanistycznych. Absolwenci mogą wykorzystać zdobyte kwalifikacje do pracy w placówkach szkolnych, wychowawczych i terapeutycznych.

Naukę na studiach mogą rozpocząć osoby bez przeciwwskazań do wykonywania zawodu logopedy  (weryfikowane podczas rozmowy kwalifikacyjnej).

Wymaganym dokumentem od kandydata jest zaświadczenie od logopedy, foniatry lub laryngologa o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu logopedy

Kandydaci muszą posiadać przygotowanie pedagogiczne.

Studia podyplomowe spełniają wymagania Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 sierpnia 2019 roku w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.

CEL

Celem studiów jest przygotowanie słuchacza do prowadzenia zajęć z zakresu logopedii i wszechstronnego usprawniania porozumiewania się – komunikacji wśród dzieci i młodzieży. Program studiów obejmuje wykłady i ćwiczenia ujęte w 8 blokach tematycznych oraz praktykę logopedyczną.

KORZYŚCI

Potrzeba utworzenia studiów o takim charakterze została podyktowana aktualnymi wyzwaniami związanymi z zaburzeniami mowy i komunikacji u dzieci i młodzieży. Złożone dysfunkcje rozwojowe w określonych przypadkach wymagają zastosowania komunikacji wspomagającej bądź alternatywnej (AAC), dostosowanej do indywidualnych możliwości człowieka i umożliwiających efektywny kontakt z otoczeniem. Stąd też absolwent studiów podyplomowych jest wszechstronnie przygotowany do pracy logopedycznej jak i terapii porozumiewania się wyrażającej się m.in. w umiejętnościach:

  • prowadzenia działań z zakresu profilaktyki logopedycznej (wczesnej, w placówkach przedszkolnych oraz w szkołach)
  • przeprowadzenia badań przesiewowych, w celu ustalenia stanu mowy dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
  • dokonywania oceny stanu komunikacji i możliwości jej rozwoju u osób z zaburzeniami mowy
  • przeprowadzania diagnozowania logopedycznego oraz – odpowiednio do jego wyników – postępowania logopedycznego
  • prowadzenia diagnozy zaburzeń komunikacji językowej u pacjentów po udarach i urazach mózgu, niedosłyszących, jąkających się
  • stosowania metod wspierających i alternatywnych w komunikacji
  • konstruowania i prowadzenia programów terapeutycznych dla pacjentów dorosłych i dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej

Absolwent uzyskuje kwalifikacje z zakresu logopedii i terapii porozumiewania się (AAC). Będzie mógł pracować w tym zakresie w różnego rodzaju placówkach oświatowych (przedszkola, szkoły), placówkach opiekuńczo-wychowawczych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych czy założyć własny gabinet.

PRAKTYCZNY CHARAKTER STUDIÓW

W trakcie studiów podyplomowych realizowane są ścieżki o praktycznym charakterze, przygotowujące absolwentów do pełnego usamodzielnienia w zakresie realizacji diagnozy i terapii logopedycznej oraz porozumiewania się (AAC)

SYLWETKA ABSOLWENTA

W zakresie wiedzy absolwent studiów zna i rozumie:

  • medyczne, językoznawcze i psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii
  • zaburzenia mowy, głosu; zaburzenia genetyczne i niepełnosprawności sprzężone
  • rolę integracji sensorycznej w rozwoju mowy i przyswajaniu języka;
  • podstawy neuropsychologii
  • zagadnienie dwujęzyczności i jej rodzaje oraz konsekwencje dwujęzyczności dla rozwoju dziecka
  • zasady wczesnej interwencji i profilaktyki logopedycznej;
  • zasady diagnostyki logopedycznej, w tym również z obszaru porozumiewania się
  • zasady terapii logopedycznej: terapia mowy i porozumiewania się (AAC)
  • metody wykorzystywane w terapii logopedycznej z pacjentem dorosłym i dzieckiem
  • rolę komputera, mediów i nowych technologii w terapii logopedycznej
  • rolę warsztatu pracy logopedy

W zakresie umiejętności absolwent studiów:

  • zna językoznawcze i psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii
  • stosuje działania profilaktyczno-wspomagające
  • zna medyczne podstawy logopedii, stosuje podstawy audiologii i foniatrii, ortodoncji, psychopatologii i psychiatrii, neurologii, neonatologii i fizjoterapii w logopedii
  • analizuje i ocenia rozwój i kształtowanie mowy dziecka oraz psycholingwistykę rozwojową
  • zna rolę integracji sensorycznej w rozwoju mowy i przyswajaniu języka
  • określa ryzyko dysleksji oraz dysleksję, w tym przeprowadza jej diagnozę i terapię
  • stosuje różnorodne metody pedagogiczne, logopedyczne w tym metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) oraz podstawy języka migowego
  • stosuje logorytmikę i logopedię artystyczną
  • realizuje diagnozę, terapię i profilaktykę logopedyczną, w tym terapię z zastosowaniem metod alternatywnych

W zakresie kompetencji absolwent studiów:

  • przejawia empatię, wrażliwość etyczną, otwartość, refleksyjność i poczucie odpowiedzialności
  • tworzy klimat przyjazny rozwojowi i funkcjonowaniu dzieci i młodzieży potrzebujących wsparcia w zakresie terapii mowy i porozumiewania się poprzez współpracę z szeroko rozumianym środowiskiem lokalnym oraz rodziną
  • systematycznie uczy się i doskonali własny warsztat zawodowy.

WARUNKI UKOŃCZENIA STUDIÓW

Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie zaliczeń z poszczególnych modułów, realizacji praktyki w wymiarze 120 godzin oraz uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego

Program

RAMOWY PROGRAM STUDIÓW

MODUŁ I: MEDYCZNE PODSTWY LOGOPEDII
Lp. PRZEDMIOT LICZBA GODZIN
1. Anatomia, fizjologia i patologia narządu głosu, mowy i słuchu 20
2. Podstawy ortodoncji 10
3. Podstawy audiologii i foniatrii 10
4. Psychiatria dziecięca 10
5. Podstawy neurologii dziecięcej 10
6. Rola neonatologii i fizjoterapii w logopedii 10
MODUŁ II: LINGWISTYCZNE PODSTAWY LOGOPEDII
7. Fonetyka i fonologia 15
8. Semantyka, składnia i morfologia języka polskiego 20
9. Audiofonologia 10
MODUŁ III: PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNE PODSTAWY LOGOPEDII
11. Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży 15
12. Psychologia kliniczna dziecka 10
13. Neuropsychologia 10
14. Psychoterapia 10
15. Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej 5
MODUŁ IV: PODSTAWY ROZWOJU MOWY DZIECKA
16. Kształtowanie się języka dziecka w normie i patologii 15
17. Rozwój psychoruchowy dziecka – parcjalne zaburzenia 10
18. Rola integracji sensorycznej w zaburzeniach rozwoju mowy    i komunikacji 10
19. Wczesna interwencja logopedyczna 20
MODUŁ V: TECHNIKA MÓWIENIA
20. Zaburzenia głosu 10
21. Emisja i higiena głosu 10
22. Logopedia artystyczna 10
MODUŁ VI: ZABURZENIA MOWY I JĘZYKA : DIAGNOZA I TERAPIA
23. Teoria i typologia zaburzeń mowy 15
24. Diagnoza, profilaktyka i terapia logopedyczna (dyslalia) 35
25 Neurologopedia ( afazja, alalia, dyzartria, mutyzm, dysfagia) 35
26. Surdologopedia 20
27. Oligofrenologopedia 10
28. Tyflologopedia 10
29. Balbutologopedia 30
30. Gerontologopedia 10
31. Zaburzenia mowy u osób z ASD 20
32. Onkologopedia 10
33. Zaburzenia mowy w chorobach otępiennych i psychicznych 10
34. Logorytmika 10
35. Metodyka terapii logopedycznej 15
36. Komputer jako narzędzie wspierające pracę logopedy 10
MODUŁ VII: DIAGNOZA I TERAPIA PEDAGOGICZNA
37. Diagnoza i terapia specyficznych trudności w uczeniu się 15
39. Metodyka zajęć korekcyjno – kompensacyjnych 10
40 Terapia ręki 10
41. Glottodydaktyka 10
MODUŁ VIII: METODYKA AAC
42. Behawioralne strategie uczenia mowy i komunikacji 25
43. Systemy gestowe 15
44. Systemy graficzne 15
45 Pomoce dydaktyczne w AAC 10
Moduł IX: PRAKTYKA LOGOPEDYCZNA 120

Program studiów: 600 godzin (wykłady, ćwiczenia, warsztaty) oraz 120 godz. praktyka pedagogiczna   

Kadra

Kadrę na studiach podyplomowych stanowią osoby posiadające wiedzę i praktyczne doświadczenie w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z zaburzeniami komunikacji językowej, w tym głównie praktykujący:  neurologopedzi, logopedzi, lekarze, psycholodzy i pedagodzy specjalni.

 

mgr Iwona Szymczak

Pedagog specjalny (tyflopedagog i oligofrenopedagog), neurologopeda, terapeuta emisji głosu, terapeuta pedagogiczny, wykładowca. Posiada wiele uprawnień terapeutycznych m. innymi do: Metody Warnckego, RehaCom, terapii miofunkcjonalnej wg A. Kittel, terapii pozycji oralnej, alternatywnych i wspomagających metod komunikacji.

Swoje doświadczenie zdobyła pracując jako nauczyciel wspomagający w klasie integracyjnej, nauczyciel w szkole specjalnej: prowadząc zajęcia logopedyczne i koordynując zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz w poradni psychologiczno – pedagogicznej jako wieloletni dyrektor, diagnosta i terapeuta, a także jako wykładowca na kursach kwalifikacyjnych i studiach podyplomowych. Organizatorka konferencji na temat edukacji i terapii uczniów niepełnosprawnych. By skutecznie pomagać swoim podopiecznym stale podnosi swoje kwalifikacje, uczestnicząc w licznych kursach i szkoleniach z zakresu diagnozy i terapii.

 Obecnie pracuje w szkole i poradni jako logopeda oraz prowadzi swój własny gabinet terapeutyczny „Clinicus”. Pracuje głównie z dziećmi z autyzmem, Zespołem Aspergera, wadami wymowy, alalią, oraz innymi zaburzeniami rozwojowymi, a także z dorosłymi pacjentami z afazją.

mgr Iwona Podlasińska

Neurologopeda kliniczny, terapeuta wczesnej interwencji logopedycznej, filolog, pedagog, terapeuta rodzinny.

Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z noworodkami, niemowlętami, dziećmi w wieku żłobkowym, przedszkolnym i szkolnym oraz z rodzicami. Specjalizuje się w leczeniu zaburzeń płynności mowy, szczególnie jąkania dzieci i dorosłych oraz wczesnej interwencji logopedycznej. Posiada również doświadczenie w zakresie współpracy logopedy z ortodontą. Jest międzynarodowym certyfikowanym terapeutą Neurofunkcjonalnej Reorganizacji metodą Padovan, międzynarodowym certyfikowanym terapeutą metody Integracji Bilateralnej, instruktorem metody Butejki.  Ukończyła kilkadziesiąt kursów z zakresu diagnozy i terapii jąkania, kompleksu ustno-twarzowego, integracji odruchów, terapii ręki, technik Emmetta, terapii integracji odruchów ustno-twarzowych Masgutowej  i innych. Prowadzi skuteczną terapię indywidualną i grupową w swoim gabinecie we Wrocławiu. Przez wiele lat pracowała w Ośrodku Rehabilitacji dla Dzieci, Poradni Logopedycznej i Poradni Wczesnego Wspomagania Rozwoju (do dzisiaj). Prowadzi również wykłady i ćwiczenia na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu. Opracowała i realizuje warsztaty z profilaktyki logopedycznej dla rodziców i nauczycieli pt. „Ruszże głową – zmierz się z mową”, prowadzi je cyklicznie w „Klubie mam”, współpracuje także ze Szkołą Rodzenia.

dr n. med. Katarzyna Ura-Sabat

Absolwentka wydziału lekarskiego Akademii Medycznej w Lublinie, specjalista laryngolog. W 2019 roku uzyskała tytuł doktora nauk medycznych w Instytucie Medycyny Pracy im. Prof. dra Józefa Nofera w Łodzi. Obecnie pracuje na stanowisku starszego asystenta medycznego, specjalisty laryngologa w Klinicznym Szpitalu Wojewódzkim Nr 1 im. Fryderyka Chopina w Rzeszowie w Klinice Otorynolaryngologii. Pani doktor praktykuje również w  Klinice „SANMEDICA” w Sandomierzu.  Współpracuje z logopedami konsultując szczególnie małych  pacjentów a także dorosłych.

dr nauk hum. Katarzyna Wieczorek (Patyk)

Jest pedagogiem specjalnym z doświadczeniem w zakresie diagnozy, terapii i edukacji osób z Zaburzeniami ze Spektrum Autyzmu. Upowszechnia wiedzę o efektywnych formach terapii autyzmu i zespołu Aspergera oraz potrzebach środowiska wychowawczego.
Z licznymi sukcesami prowadzi Fundację ASDreamer oraz Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli Fundacji „ASDreamer”. Posiada dodatkowe uprawnienia terapeutyczne m.in. do terapii SI, terapii behawioralnej oraz alternatywnych i wspomagających metod komunikacji, które służą jeszcze lepszemu udzielaniu wsparcia osobom z ASD oraz prowadzeniu szkoleń.

Pracuje z osobami z autyzmem i zespołem Aspergera oraz z ich rodzinami w zakresie kompleksowego wsparcia i diagnozy osób z ASD aby upowszechniać wiedzę o efektywnych formach terapii i edukacji oraz potrzebach środowiska wychowawczego.

Opłaty

OPŁATY ZA STUDIA

    • Rekrutacyjna: 100 zł
    • Cena: 6 400 zł – możliwość płatności w czterech ratach semestralnych po 1600 zł każda lub w dwunastu ratach miesięcznych po 605 zł
    • Cena ze zniżką dla absolwentów WSEI: 5 760 zł * –  możliwość płatności w czterech ratach semestralnych po 1440 zł każda lub w dwunastu ratach miesięcznych po 550 zł
    • Cena z 5% zniżką za jednorazową płatność za dwa semestry z góry: – w pierwszym roku 3040 zł *, w drugim roku 3040 zł *

     

    * Oferowane zniżki (zniżka dla absolwentów, zniżka za jednorazową płatność i ewentualne dodatkowe zniżki) nie kumulują się.

KONTO BANKOWE

Konto bankowe, na które można dokonywać wpłaty wpisowego:

Centrum Studiów Podyplomowych
Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie
ul. Projektowa 4, 20-209 Lublin

Nr. konta: 73 1140 1094 0000 2027 6900 1081

W tytule przelewu prosimy wpisać imię, nazwisko i kierunek studiów

FAKTURY

Osoby zainteresowane otrzymaniem FAKTURY proszone są o kontakt z Kwesturą Uczelni pokój 110 (I piętro) lub pod numerem tel: 81 749-32-08

POLECAMY RÓWNIEŻ

Czas trwania studiów:
4 semestry

Liczba zjazdów: 24 tym 4 – 8  zjazdów on-line 

W każdym semestrze odbywa się jeden zjazd realizowany on-line

Zajęcia odbywają się raz w miesiącu:

  • Piątek: 15.30-19.30
  • Sobota: 8.50-16.55
  • Niedziela: 8.50-16.55

Po jednym/dwa zjazdy w semestrze zajęcia będą realizowane e-learningowo na platformie z elementami czatu lub wideokonferencji, z dostępem do materiałów i ćwiczeń.

 

SPRAWDŹ OFERTĘ STUDIÓW
z zakresu:

  • FINANSÓW I RACHUNKOWOŚCI
  • INFORMATYKI
  • INWESTYCJI I ZARZĄDZANIA NIERUCHOMOŚCIAMI
  • ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
  • PEDAGOGIKI
  • PSYCHOLOGII I PSYCHOPROFILAKTYKI
  • ZDROWIA I BEZPIECZEŃSTWA PRACY
  • APLIKUJ NA STUDIA

Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji
w Lublinie

Nasza bogata historia jest podstawą dla naszych wartości. Zapraszamy!

© 2021 Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji
w Lublinie

KONTAKT

Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie
ul. Projektowa 4
20-209 Lublin

tel./fax: 81 749-17-70
fax: 81 749-32-13
kancelaria@wsei.lublin.pl

KONTAKT

Centrum Studiów Podyplomowych
pok. 208 i 209

tel. 81 749 32 24
fax: 81 749 32 13
podyplomowe@wsei.lublin.pl

GODZINY OTWARCIA

Poniedziałek: 8:00 – 16:00
Wtorek: 8:00 – 16:00
Środa: 8:00 – 16:00
Czwartek: 8:00 – 16:00
Piątek: 8:00 – 16:00
Sobota  –  8:00 – 14:00