Czterosemestralne studia podyplomowe (niestacjonarne) na kierunku „Logopedia z alternatywna i wspomagająca komunikacją” przygotowują specjalistów w zakresie terapii logopedycznej i porozumiewania się (komunikacji z zastosowaniem AAC). Studia mają na celu poszerzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu budowy i funkcjonowania organów mowy, rozpoznawania i korygowania wad wymowy, kryteriów diagnostycznych oraz metod i form prowadzenia zajęć/terapii z porozumiewania się, w tym również z wykorzystaniem AAC oraz logopedycznych z dziećmi i młodzieżą z różnymi zaburzeniami mowy. W czasie studiów uczestnik zdobywa wiedzę specjalistyczną m.in. z zakresu dyslalii, neurologopedii, surdologopedii, tyflologopedii, onkologopedii, balbutologopedii, oligofrenologopedii, logopedii w zaburzeniach ze spektrum autyzmu, emisji i higieny głosu oraz innych specjalistycznych działów w logopedii. Nabywa również umiejętności w obszarze diagnozy i terapii logopedycznej. Znaczne poszerzenie programowe dotyczy diagnozy i terapii pedagogicznej (w tym diagnoza i terapia dysleksji) oraz metod wykorzystywanych w AAC. W ramach bloku tematycznego poruszane są zagadnienia dotyczące roli integracji sensorycznej w procesach rozwoju mowy, logopedyczne aspekty terapii SI, możliwości wspierania rozwoju mowy poprzez terapię ręki, treningi słuchowe. W ramach AAC program studiów obejmuje m.in. język MAKATON, język migowy, piktogramy PIC, PCS i inne. Studia przeznaczone są dla absolwentów studiów wyższych II stopnia (magisterskich) z pedagogiki, psychologii, filologii polskiej oraz kierunków medycznych lub innych humanistycznych. Absolwenci mogą wykorzystać zdobyte kwalifikacje do pracy w placówkach szkolnych, wychowawczych i terapeutycznych.
Naukę na studiach mogą rozpocząć osoby bez przeciwwskazań do wykonywania zawodu logopedy (weryfikowane podczas rozmowy kwalifikacyjnej).
Wymaganym dokumentem od kandydata jest zaświadczenie od logopedy, foniatry lub laryngologa o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu logopedy
Kandydaci muszą posiadać przygotowanie pedagogiczne.
Studia podyplomowe spełniają wymagania Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 sierpnia 2019 roku w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.
Celem studiów jest przygotowanie słuchacza do prowadzenia zajęć z zakresu logopedii i wszechstronnego usprawniania porozumiewania się – komunikacji wśród dzieci i młodzieży. Program studiów obejmuje wykłady i ćwiczenia ujęte w 8 blokach tematycznych oraz praktykę logopedyczną.
Potrzeba utworzenia studiów o takim charakterze została podyktowana aktualnymi wyzwaniami związanymi z zaburzeniami mowy i komunikacji u dzieci i młodzieży. Złożone dysfunkcje rozwojowe w określonych przypadkach wymagają zastosowania komunikacji wspomagającej bądź alternatywnej (AAC), dostosowanej do indywidualnych możliwości człowieka i umożliwiających efektywny kontakt z otoczeniem. Stąd też absolwent studiów podyplomowych jest wszechstronnie przygotowany do pracy logopedycznej jak i terapii porozumiewania się wyrażającej się m.in. w umiejętnościach:
- prowadzenia działań z zakresu profilaktyki logopedycznej (wczesnej, w placówkach przedszkolnych oraz w szkołach)
- przeprowadzenia badań przesiewowych, w celu ustalenia stanu mowy dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
- dokonywania oceny stanu komunikacji i możliwości jej rozwoju u osób z zaburzeniami mowy
- przeprowadzania diagnozowania logopedycznego oraz – odpowiednio do jego wyników – postępowania logopedycznego
- prowadzenia diagnozy zaburzeń komunikacji językowej u pacjentów po udarach i urazach mózgu, niedosłyszących, jąkających się
- stosowania metod wspierających i alternatywnych w komunikacji
- konstruowania i prowadzenia programów terapeutycznych dla pacjentów dorosłych i dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej
Absolwent uzyskuje kwalifikacje z zakresu logopedii i terapii porozumiewania się (AAC). Będzie mógł pracować w tym zakresie w różnego rodzaju placówkach oświatowych (przedszkola, szkoły), placówkach opiekuńczo-wychowawczych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych czy założyć własny gabinet.
W trakcie studiów podyplomowych realizowane są ścieżki o praktycznym charakterze, przygotowujące absolwentów do pełnego usamodzielnienia w zakresie realizacji diagnozy i terapii logopedycznej oraz porozumiewania się (AAC)
W zakresie wiedzy absolwent studiów zna i rozumie:
- medyczne, językoznawcze i psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii
- zaburzenia mowy, głosu; zaburzenia genetyczne i niepełnosprawności sprzężone
- rolę integracji sensorycznej w rozwoju mowy i przyswajaniu języka;
- podstawy neuropsychologii
- zagadnienie dwujęzyczności i jej rodzaje oraz konsekwencje dwujęzyczności dla rozwoju dziecka
- zasady wczesnej interwencji i profilaktyki logopedycznej;
- zasady diagnostyki logopedycznej, w tym również z obszaru porozumiewania się
- zasady terapii logopedycznej: terapia mowy i porozumiewania się (AAC)
- metody wykorzystywane w terapii logopedycznej z pacjentem dorosłym i dzieckiem
- rolę komputera, mediów i nowych technologii w terapii logopedycznej
- rolę warsztatu pracy logopedy
W zakresie umiejętności absolwent studiów:
- zna językoznawcze i psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii
- stosuje działania profilaktyczno-wspomagające
- zna medyczne podstawy logopedii, stosuje podstawy audiologii i foniatrii, ortodoncji, psychopatologii i psychiatrii, neurologii, neonatologii i fizjoterapii w logopedii
- analizuje i ocenia rozwój i kształtowanie mowy dziecka oraz psycholingwistykę rozwojową
- zna rolę integracji sensorycznej w rozwoju mowy i przyswajaniu języka
- określa ryzyko dysleksji oraz dysleksję, w tym przeprowadza jej diagnozę i terapię
- stosuje różnorodne metody pedagogiczne, logopedyczne w tym metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC) oraz podstawy języka migowego
- stosuje logorytmikę i logopedię artystyczną
- realizuje diagnozę, terapię i profilaktykę logopedyczną, w tym terapię z zastosowaniem metod alternatywnych
W zakresie kompetencji absolwent studiów:
- przejawia empatię, wrażliwość etyczną, otwartość, refleksyjność i poczucie odpowiedzialności
- tworzy klimat przyjazny rozwojowi i funkcjonowaniu dzieci i młodzieży potrzebujących wsparcia w zakresie terapii mowy i porozumiewania się poprzez współpracę z szeroko rozumianym środowiskiem lokalnym oraz rodziną
- systematycznie uczy się i doskonali własny warsztat zawodowy.
Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie zaliczeń z poszczególnych modułów, realizacji praktyki w wymiarze 120 godzin oraz uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego
MODUŁ I: MEDYCZNE PODSTWY LOGOPEDII | ||
Lp. | PRZEDMIOT | LICZBA GODZIN |
1. | Anatomia, fizjologia i patologia narządu głosu, mowy i słuchu | 20 |
2. | Podstawy ortodoncji | 10 |
3. | Podstawy audiologii i foniatrii | 10 |
4. | Psychiatria dziecięca | 10 |
5. | Podstawy neurologii dziecięcej | 10 |
6. | Rola neonatologii i fizjoterapii w logopedii | 10 |
MODUŁ II: LINGWISTYCZNE PODSTAWY LOGOPEDII | ||
7. | Fonetyka i fonologia | 15 |
8. | Semantyka, składnia i morfologia języka polskiego | 20 |
9. | Audiofonologia | 10 |
MODUŁ III: PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNE PODSTAWY LOGOPEDII | ||
11. | Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży | 15 |
12. | Psychologia kliniczna dziecka | 10 |
13. | Neuropsychologia | 10 |
14. | Psychoterapia | 10 |
15. | Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej | 5 |
MODUŁ IV: PODSTAWY ROZWOJU MOWY DZIECKA | ||
16. | Kształtowanie się języka dziecka w normie i patologii | 15 |
17. | Rozwój psychoruchowy dziecka – parcjalne zaburzenia | 10 |
18. | Rola integracji sensorycznej w zaburzeniach rozwoju mowy i komunikacji | 10 |
19. | Wczesna interwencja logopedyczna | 20 |
MODUŁ V: TECHNIKA MÓWIENIA | ||
20. | Zaburzenia głosu | 10 |
21. | Emisja i higiena głosu | 10 |
22. | Logopedia artystyczna | 10 |
MODUŁ VI: ZABURZENIA MOWY I JĘZYKA : DIAGNOZA I TERAPIA | ||
23. | Teoria i typologia zaburzeń mowy | 15 |
24. | Diagnoza, profilaktyka i terapia logopedyczna (dyslalia) | 35 |
25 | Neurologopedia ( afazja, alalia, dyzartria, mutyzm, dysfagia) | 35 |
26. | Surdologopedia | 20 |
27. | Oligofrenologopedia | 10 |
28. | Tyflologopedia | 10 |
29. | Balbutologopedia | 30 |
30. | Gerontologopedia | 10 |
31. | Zaburzenia mowy u osób z ASD | 20 |
32. | Onkologopedia | 10 |
33. | Zaburzenia mowy w chorobach otępiennych i psychicznych | 10 |
34. | Logorytmika | 10 |
35. | Metodyka terapii logopedycznej | 15 |
36. | Komputer jako narzędzie wspierające pracę logopedy | 10 |
MODUŁ VII: DIAGNOZA I TERAPIA PEDAGOGICZNA | ||
37. | Diagnoza i terapia specyficznych trudności w uczeniu się | 15 |
39. | Metodyka zajęć korekcyjno – kompensacyjnych | 10 |
40 | Terapia ręki | 10 |
41. | Glottodydaktyka | 10 |
MODUŁ VIII: METODYKA AAC | ||
42. | Behawioralne strategie uczenia mowy i komunikacji | 25 |
43. | Systemy gestowe | 15 |
44. | Systemy graficzne | 15 |
45 | Pomoce dydaktyczne w AAC | 10 |
Moduł IX: PRAKTYKA LOGOPEDYCZNA | 120 |
Program studiów: 600 godzin (wykłady, ćwiczenia, warsztaty) oraz 120 godz. praktyka pedagogiczna
Kadrę na studiach podyplomowych stanowią osoby posiadające wiedzę i praktyczne doświadczenie w pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi z zaburzeniami komunikacji językowej, w tym głównie praktykujący: neurologopedzi, logopedzi, lekarze, psycholodzy i pedagodzy specjalni.
Pedagog specjalny (tyflopedagog i oligofrenopedagog), neurologopeda, terapeuta emisji głosu, terapeuta pedagogiczny, wykładowca. Posiada wiele uprawnień terapeutycznych m. innymi do: Metody Warnckego, RehaCom, terapii miofunkcjonalnej wg A. Kittel, terapii pozycji oralnej, alternatywnych i wspomagających metod komunikacji.
Swoje doświadczenie zdobyła pracując jako nauczyciel wspomagający w klasie integracyjnej, nauczyciel w szkole specjalnej: prowadząc zajęcia logopedyczne i koordynując zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz w poradni psychologiczno – pedagogicznej jako wieloletni dyrektor, diagnosta i terapeuta, a także jako wykładowca na kursach kwalifikacyjnych i studiach podyplomowych. Organizatorka konferencji na temat edukacji i terapii uczniów niepełnosprawnych. By skutecznie pomagać swoim podopiecznym stale podnosi swoje kwalifikacje, uczestnicząc w licznych kursach i szkoleniach z zakresu diagnozy i terapii.
Obecnie pracuje w szkole i poradni jako logopeda oraz prowadzi swój własny gabinet terapeutyczny „Clinicus”. Pracuje głównie z dziećmi z autyzmem, Zespołem Aspergera, wadami wymowy, alalią, oraz innymi zaburzeniami rozwojowymi, a także z dorosłymi pacjentami z afazją.
Neurologopeda kliniczny, terapeuta wczesnej interwencji logopedycznej, filolog, pedagog, terapeuta rodzinny.
Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z noworodkami, niemowlętami, dziećmi w wieku żłobkowym, przedszkolnym i szkolnym oraz z rodzicami. Specjalizuje się w leczeniu zaburzeń płynności mowy, szczególnie jąkania dzieci i dorosłych oraz wczesnej interwencji logopedycznej. Posiada również doświadczenie w zakresie współpracy logopedy z ortodontą. Jest międzynarodowym certyfikowanym terapeutą Neurofunkcjonalnej Reorganizacji metodą Padovan, międzynarodowym certyfikowanym terapeutą metody Integracji Bilateralnej, instruktorem metody Butejki. Ukończyła kilkadziesiąt kursów z zakresu diagnozy i terapii jąkania, kompleksu ustno-twarzowego, integracji odruchów, terapii ręki, technik Emmetta, terapii integracji odruchów ustno-twarzowych Masgutowej i innych. Prowadzi skuteczną terapię indywidualną i grupową w swoim gabinecie we Wrocławiu. Przez wiele lat pracowała w Ośrodku Rehabilitacji dla Dzieci, Poradni Logopedycznej i Poradni Wczesnego Wspomagania Rozwoju (do dzisiaj). Prowadzi również wykłady i ćwiczenia na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu. Opracowała i realizuje warsztaty z profilaktyki logopedycznej dla rodziców i nauczycieli pt. „Ruszże głową – zmierz się z mową”, prowadzi je cyklicznie w „Klubie mam”, współpracuje także ze Szkołą Rodzenia.
Absolwentka wydziału lekarskiego Akademii Medycznej w Lublinie, specjalista laryngolog. W 2019 roku uzyskała tytuł doktora nauk medycznych w Instytucie Medycyny Pracy im. Prof. dra Józefa Nofera w Łodzi. Obecnie pracuje na stanowisku starszego asystenta medycznego, specjalisty laryngologa w Klinicznym Szpitalu Wojewódzkim Nr 1 im. Fryderyka Chopina w Rzeszowie w Klinice Otorynolaryngologii. Pani doktor praktykuje również w Klinice „SANMEDICA” w Sandomierzu. Współpracuje z logopedami konsultując szczególnie małych pacjentów a także dorosłych.
Jest pedagogiem specjalnym z doświadczeniem w zakresie diagnozy, terapii i edukacji osób z Zaburzeniami ze Spektrum Autyzmu. Upowszechnia wiedzę o efektywnych formach terapii autyzmu i zespołu Aspergera oraz potrzebach środowiska wychowawczego.
Z licznymi sukcesami prowadzi Fundację ASDreamer oraz Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli Fundacji „ASDreamer”. Posiada dodatkowe uprawnienia terapeutyczne m.in. do terapii SI, terapii behawioralnej oraz alternatywnych i wspomagających metod komunikacji, które służą jeszcze lepszemu udzielaniu wsparcia osobom z ASD oraz prowadzeniu szkoleń.
Pracuje z osobami z autyzmem i zespołem Aspergera oraz z ich rodzinami w zakresie kompleksowego wsparcia i diagnozy osób z ASD aby upowszechniać wiedzę o efektywnych formach terapii i edukacji oraz potrzebach środowiska wychowawczego.
-
- Rekrutacyjna: 100 zł
- Cena: 6 400 zł – możliwość płatności w czterech ratach semestralnych po 1600 zł każda lub w dwunastu ratach miesięcznych po 605 zł
- Cena ze zniżką dla absolwentów WSEI: 5 760 zł * – możliwość płatności w czterech ratach semestralnych po 1440 zł każda lub w dwunastu ratach miesięcznych po 550 zł
- Cena z 5% zniżką za jednorazową płatność za dwa semestry z góry: – w pierwszym roku 3040 zł *, w drugim roku 3040 zł *
* Oferowane zniżki (zniżka dla absolwentów, zniżka za jednorazową płatność i ewentualne dodatkowe zniżki) nie kumulują się.
Konto bankowe, na które można dokonywać wpłaty wpisowego:
Centrum Studiów Podyplomowych
Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie
ul. Projektowa 4, 20-209 Lublin
Nr. konta: 73 1140 1094 0000 2027 6900 1081
W tytule przelewu prosimy wpisać imię, nazwisko i kierunek studiów
Osoby zainteresowane otrzymaniem FAKTURY proszone są o kontakt z Kwesturą Uczelni pokój 110 (I piętro) lub pod numerem tel: 81 749-32-08