Studia podyplomowe odpowiadają aktualnym tendencjom kształcenia specjalnego, realizowanego w różnych formach. Przedszkola, szkoły (wszystkich typów) i placówki (specjalne, integracyjne, ogólnodostępne) zobligowane są do zapewnienia uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnością intelektualną odpowiednich warunków edukacyjnych dostosowanych do ich możliwości psychofizycznych, uwzględniających potencjał rozwojowy, jak również ograniczenia w różnych obszarach funkcjonowania. Studia trwają trzy semestry i mają charakter kwalifikacyjny, nadając uprawnienia do pracy w placówkach specjalnych i integracyjnych. Łączna ilość 420 godzin zajęć dydaktycznych i praktycznych (w tym 120 godzin praktyk) odpowiada wymogom rozporządzeń MEN o studiach podyplomowych. Poza nauczaniem absolwent będzie posiadał kwalifikacje rewalidacyjne uprawniające do pracy w placówkach opiekuńczo-rewalidacyjnych dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, takich jak warsztaty pracy chronionej (aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością), warsztaty terapii zajęciowej, domy pomocy społecznej, placówki dziennego pobytu i inne ośrodki rewalidacyjne. Zajęcia prowadzą nauczyciele akademiccy oraz doświadczeni praktycy.
Podstawowym celem studiów podyplomowych jest wykreowanie kompetentnego nauczyciela, posiadającego odpowiednie kwalifikacje do pracy z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie. Zdobycie wiedzy i umiejętności z psychologii, pedagogiki, dydaktyki, metodyki nauczania poszczególnych przedmiotów oraz komunikacji interpersonalnej pozwoli na skuteczną realizację procesu kształcenia i wychowania. Kształcenie na studiach obejmuje przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela w przedszkolach i szkołach podstawowych oraz do pracy we wszystkich typach szkół i rodzajach placówek.
Studia z zakresu oligofrenopedagogiki to połączenie teorii z praktyką. Zajęcia prowadzą zarówno teoretycy, jak i osoby pracujące w instytucjach zajmujących się osobami niepełnosprawnymi. Słuchacze mają okazję nie tylko poznać teoretyczne aspekty warunkujące efektywność pracy z dziećmi i młodzieżą, ale także rozwinąć swoje kompetencje konieczne w pracy nauczyciela w oddziale specjalnym, integracyjnym i ogólnodostępnym.
Słuchacz zdobędzie umiejętność:
- diagnozowania psychopedagogicznego uczniów niepełnosprawnych intelektualnie
- poznania specyfiki pracy z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie
- planowania efektywnego sposobu pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie dostosowania wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb uczniów niepełnosprawnych intelektualnie z uwzględnieniem współczesnej koncepcji pracy z niepełnosprawnymi
Absolwent studiów podyplomowych z zakresu oligofrenopedagogiki posiada niezbędną wiedzę i umiejętności do realizacji procesu edukacyjnego i rehabilitacyjnego dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie. Potrafi wykorzystać interdyscyplinarną wiedzę w zakresie wielopłaszczyznowego usprawniania dzieci i młodzieży, dobierać metody, formy i środki oddziaływań rewalidacyjnych. Ponadto dostrzega problemy dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie i ich rodzin. Wykazuje umiejętność uczenia się doskonalenia własnego warsztatu pracy.
Znaczna część zajęć realizowana jest w formie warsztatów i ćwiczeń przygotowujących do praktyki pedagoga specjalnego, np:
- interaktywne metody pracy pedagoga specjalnego
- tolerancja dla inności
- metoda dramy
- metoda scen rodzajowych
- metodyki specjalne
Słuchacz zdobędzie praktyczne umiejętności pracy z dziećmi poniżej normy intelektualnej, ponadto posiądzie umiejętność dostosowania metod i form pracy do potrzeb uczniów, umiejętność konstruowania indywidualnych programów edukacyjnych oraz umiejętność pracy z uczniami ze sprzężonymi niepełnosprawnościami.
Warunkiem ukończenia studiów jest udział w zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z:
- egzaminów określonych w programie studiów
- realizacji obowiązkowej praktyki
- egzaminu końcowego weryfikującego wiedzę, umiejętności i kompetencje
Moduł 1. Niepełnosprawność intelektualna – psychomedyczna problematyka rozwoju
(obejmujący 70 godzin: 40W i 30C z czego 20 godzin w e-learning)
Moduł 2. Założenia interdyscyplinarnego wsparcia i diagnozy dla osoby niepełnosprawnej intelektualnie i jego rodziny
(obejmujący 70 godzin: 40W i 30C z czego 20 godzin w e-learning)
Moduł 3. Metodyka rehabilitacji osób niepełnosprawnych intelektualnie
(obejmujący 70 godzin: 25W i 45C z czego 10 godzin w e-learning)
Moduł 4. Metodyka nauczania i wychowania osób niepełnosprawnych intelektualnie
(obejmujący 90 godzin: 40W i 50C z czego 20 godzin w e-learning)
Pedagog specjalny (oligofrenopedagog), wykładowca w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie. Jest specjalistą w zakresie diagnozy, terapii i edukacji osób z ASD (autystycznym spektrum zaburzeń). W 2010 roku obroniła pracę doktorską pt. Rozwój psychospołeczny dzieci z autyzmem w pierwszym etapie edukacyjnym (UMCS). Jest założycielem i Prezesem Fundacji Allot, zajmującej się kompleksowym wsparciem dla osób z autyzmem, Zespołem Aspergera oraz z innymi niepełnosprawnościami. Posiada wiele uprawnień terapeutycznych m.in. do terapii SI, terapii behawioralnej, alternatywnych i wspomagających metod komunikacji. Od 2011 roku pracuje również jako terapeuta w szkole specjalnej (nr 26 w Lublinie), gdzie prowadzi zajęcia z uczniami z autyzmem. Autorka, współautorka wielu publikacji naukowych oraz narzędzia badawczego SOUK (Skala Oceny Umiejętności Komunikacyjnych dla osób z autyzmem). Organizatorka wielu konferencji i akcji społecznych ukierunkowanych na upowszechnianie wiedzy o osobach z ASD, efektywnych formach terapii i edukacji oraz potrzebach środowiska wychowawczego. Prowadzi szkolenia w wielu placówkach na terenie całej Polski. Posiada bogate doświadczenie praktyczne w zakresie terapii i edukacji osób niepełnosprawnych, w tym szczególnie z ASD
Zajęcia prowadzą doświadczeni praktycy, terapeuci, psychologowie, pedagodzy specjalni – specjaliści w zakresie edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych intelektualnie
Pedagog specjalny, od 26 lat pracuje z dziećmi i młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą z autyzmem na stanowisku nauczyciela w Zespole Szkół nr 4 w Lublinie oraz jako terapeuta w Krajowym Towarzystwie Autyzmu w Lublinie. Ukończyła Studium bazowe z autyzmu w Fundacji Synapsis, absolwentka licznych szkoleń specjalistycznych z pomocy osobom z autyzmem. Prowadzi treningi umiejętności społecznych dla osób z autyzmem, indywidualne zajęcia edukacyjne oraz diagnozy nozologiczne i funkcjonalne. Prowadzi szkolenia z zakresu autyzmu oraz pedagogiki specjalnej dla nauczycieli, wolontariuszy, rodziców osób z autyzmem
Psycholog, surdologopeda, nauczyciel akademicki. Absolwent Wyższego Seminarium Misyjnego Księży Sercanów w Stadnikach, Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego im. Jana Pawła II oraz Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Posiada doświadczenie z zakresu diagnozy i poradnictwa psychologicznego młodzieży i osób dorosłych (świeckich i duchownych). Prowadzi badania naukowe w obszarze psychologii osobowości (zwłaszcza w odniesieniu do relacji rodzinnych i małżeńskich), psychologii wartości i surdopsychologii.
- Opłata rekrutacyjna: 100 zł
- Cena: 3600 zł – możliwość płatności w trzech ratach semestralnych po 1200 zł każda lub w dziewięciu ratach miesięcznych po 410 zł
- Cena ze zniżką dla absolwentów WSEI: 3240 zł * – możliwość płatności w trzech ratach semestralnych po 1080 zł każda lub w dziewięciu ratach miesięcznych po 370 zł
- Cena ze zniżką za jednorazową płatność: 3420 zł *
* Oferowane zniżki (zniżka dla absolwentów, zniżka za jednorazową płatność i ewentualne dodatkowe zniżki) nie kumulują się.
Konto bankowe, na które można dokonywać wpłaty wpisowego:
Centrum Studiów Podyplomowych
Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w Lublinie
ul. Projektowa 4, 20-209 Lublin
mBank o/Lublin 02 1140 1094 0000 2027 6900 1001
W tytule przelewu prosimy wpisać imię, nazwisko i kierunek studiów
Osoby zainteresowane otrzymaniem FAKTURY proszone są o kontakt z Kwesturą Uczelni pokój 110 (I piętro) lub pod numerem tel: 81 749-32-08